Passeriformes > Corvidae > Specia Pica pica

Pica pica

Foto: Marius Iana

FamiliaCorvidae

Specia Pica pica

Este o specie de talie medie-mare din familia corvidelor, ce nu prezintă dimorfism sexual. Penajul de pe abdomen și baza aripilor (scapulare) este de culoare albă, penele exterioare ale aripilor (remigele primare) sunt de culoare alb-negru, restul penajului fiind negru cu reflexii albăstrui-verzui. Coada este lungă, iar ciocul este de lungime medie, puternic. Lungimea corpului este de 46 - 50 cm, iar greutatea este de 185 - 247 grame in cazul masculului și 161 - 240 grame in cazul femelei.

Atât denumirea genului cât și a speciei provin din denumirea în latină a coțofenei - pica.

Specia are o distribuție largă la nivelul Palearcticului, fiind prezentă în toată Europa, iar în Asia este prezentă în jumătatea sudică a Rusiei (inclusiv Peninsula Kamceatka), până în nordul Peninsulei Arabice (în sud-vest) și până în nordul Vietnamului (în sud-est). Este sedentară în toată zona de distribuție. În România, specia este prezentă pe tot teritoriul țării, cu excepția zonelor montane cu altitudini mari.
Specia cuibărește în România, fiind sedentară.
Specia preferă peisajele agricole, zonele cu habitate mixte unde sunt prezenți arbori izolați, tufe sau pâlcuri de arbori, evitând habitatele complet deschise unde nu există arbori sau arbuști dar și habitatele forestiere compacte. Este o specie sinantropă, fiind prezentă în majoritatea zonelor urbane, în parcuri, cimitire, livezi etc.
Este o specie omnivoră, oportunistă. Hrana de origine animală cuprinde nevertebrate (de obicei insecte de dimensiuni mai mari), micromamifere, reptile, păsări pui și ouă de păsări, precum și leșuri. Deseori patrulează marginea șoselelor, mai ales dimineața, pentru a se hrăni cu leșurile animalelor ucise de impactul cu autoturismele care circulă în timpul nopții. Hrană de origine vegetală constă în semințe, fructe etc.
Indivizii acestei specii sunt capabili de reproducere la vârsta de 15 - 17 luni. Cuibul coțofenelor poate fi parazitat de cuc.

Populația europeană a speciei este estimată la 7 500 000 - 19 000 000 de perechi, iar tendința populațională la nivel european este stabilă. Populația din România este estimată la 500 000 - 1 200 000 de indivizi, tendința populațională la nivel național fiind deocamdată necunoscută.

Perioada de depunerea a ouălor începe în luna aprilie, construcția cuibului desfășurându-se mai devreme. Ponta este formată din 2 - 8 ouă, care sunt incubate de către femelă pentru 21 - 22 de zile, aceasta fiind hrănită la cuib de către mascul. Puii sunt hrăniți la cuib de ambii părinți și părăsesc cuibul după 24 - 30 de zile, fiind dependenți de adulți pentru câteva săptămâni după părăsirea cuibului. Cuibul este amplasat de obicei în arbori sau în tufe înalte și este construit sub forma unei grămezi de crenguțe, cu acoperiș, căptușit în interior cu păr, pene și fire de iarbă.

Principalele amenințări asupra speciei sunt reprezentate de vânătoare și braconaj (în special distrugerea cuiburilor), coțofana fiind în general persecutată din cauza comportamentului acesteia de prădător la cuib.