Anseriformes > Anatidae > Specia Netta rufina

Foto: Daniel Petrescu

OrdinulAnseriformes

FamiliaAnatidae

Specia Netta rufina

Este o specie de rață de talie mare ce prezintă dimorfism sexual accentuat. Masculul în penaj nupțial este ușor de recunoscut după ciocul roșiatic și penajul de pe cap ruginiu-portocaliu, cu culori mult mai aprinse pe creastă. Penajul corpului este negru, iar pe flancuri prezintă două pete mari, albe. Penele de zbor sunt albe cu vârful negru. Femela are penajul general cu diferite nuanțe maronii. Obrajii sunt crem, în contrast cu creștetul și ceafa, de culoare maroniu-închis. Lungimea corpului este de 53 - 58 cm, anvergura de 84 - 90 cm, masculul cântărind 900 - 1420 grame, iar femela 830 - 1400 grame.

Numele de gen (Netta) este numele grecesc al unei specii de rață, iar numele speciei (rufina) provine din cuvântul latin rufus - roșiatic.

Specia are o distribuție largă, cuibărind fragmentat în Europa, nordul Africii și mai extins în Asia centrală și de vest. Unele populații sunt rezidente. Iernează în sudul Europei, nordul Africii și jumătatea sudică a Asiei. În România, specia cuibărește în Delta Dunării și Complexul Razim - Sinoie, dar și fragmentat în câteva locații în nord-estul Câmpiei Române (Bărăgan).
Rața cu ciuf cuibărește în România, fiind o specie sedentară. În perioada rece a anului apar indivizi suplimentari din zonele nordice ale Europei, atât în pasaj cât și în perioada de iernare, mai ales în sud-estul țării, cele mai multe exemplare iernând pe lacurile din Delta Dunării.
Specia preferă lacurile extinse și relativ adânci, cu vegetație acvatică abundentă, atât cu ape dulci cât și salmastre, precum deltele, lagunele etc.
Se hrănește atât prin scufundare cât și la suprafața apei, preponderent cu plante, consumând frunze, tulpini, rădăcini, rizomi și semințe ale plantelor acvatice și a celor din habitatele palustre. Se hrănește ocazional și cu nevertebrate, amfibieni și pești de dimensiuni mici.
Parazitismul nidicol intraspecific și interspecific este frecvent la această speciei, aceasta depunând ouă în cuiburile altor femele din aceeași specie, precum și în cuiburile altor specii de rațe, cum ar fi: rața mare, rața moțată, rața pestriță etc.

Populația globală a speciei este aproximată la 420 000 - 600 000 de indivizi. Populația europeană este estimată la 27 500 - 43 000 de perechi, tendința populațională la nivel european fiind deocamdată necunoscută. Populația din România este estimată la 230 - 2 300 de perechi, tendința populațională la nivel național fiind deocamdată necunoscută.

Perioada de reproducere începe din lunile aprilie/mai. Depune o singură pontă pe an, formată din 6 - 14 ouă (8-10 de obicei), ajungând până la 39 de ouă în cuiburi parazitate de alte femele de rață cu ciuf. Femela clocește ouăle pentru 26 - 28 de zile, iar puii sunt capabili de zbor la 45- 50 de zile de la eclozare.

Principalele amenințări asupra speciei sunt: degradarea sau pierderea habitatelor, schimbarea utilizării terenurilor, vânătoarea, decesul prin înec cauzat de prinderea accidentală în plasele de pescuit, intoxicarea cu plumb în urma ingerării alicelor de plumb etc.