Ordinul Anseriformes > Familia Anatidae > Genul Bucephala > Specia Bucephala clangula

Raţă sunătoare

Bucephala clangula

Foto: Denis Diaconescu

OrdinulAnseriformes

FamiliaAnatidae

GenulBucephala

SpeciaBucephala clangula

Specie cu areal holartic de cuibarit, este intalnita in nordul Europei, Asiei si Americii de Nord. Populatia americana ierneaza in Statele Unite ale Americii, populatia europeana in vestul, centrul si sudul-estul Europei si in Asia mica, iar populatia asiatica ierneaza in jurul Marii Caspice si in Asia de sud-est. In Romania, este o specie foarte rar cuibaritoare, semnalarile recente fiind din zona Deltei Dunarii. In schimb, este o specie frecventa in timpul migratiei si pe timpul iernii.

Prefera pentru cuibarit zonele umede marginite de paduri cu arbori batrani si cu zone deschise de apa fara multa vegetatie acvatica (submersa sau emersa). In afara sezonului de cuibarit, poate fi intalnita intr-o varietate foarte mare de zone umede, specia nu are cerinte ecologice stricte in aceasta perioada.

Populatia europeana este estimata la 490.000-590.000 de perechi si are o tendinta moderat ascendenta.

Specie migratoare in arealul principal de cuibarit. Manifesta comportament gregar in afara sezonului de cuibarit. Cuibareste in scorburile copacilor batrani, folosind preponderent cavitatile sapate de ciocanitoare neagra. Poate cuibari si in cutii artificiale. Poate cuibari si la o distanta de 1,5-2km de zona umeda. Perioada de cuibarit este cuprinsa intre a doua jumatate a lunii aprilie sau inceputul lunii mai, (uneori si la inceputul lui aprilie) si sfarsitul lunii iunie. Ponta are 8-11 oua care sunt clocite un numar de 29-30 de zile. Puii sunt nidifugi si parasesc cuibul la o zi dupa ce au eclozat. Hrana este alcatuita in special din moluste, crustacee si insecte acvatice. Se hraneste in timpul zilei, iar hrana este procurata prin scufundari.

In zonele de cuibarit, amenintarile principale sunt legate de degradarea zonelor de cuibarit si de exploatarile forestiere. In zona de iernat, principalele probleme sunt cauzate de poluare. Influenta vanatorii asupra speciei nu este cunoscuta.