Raţă lingurar

OrdinulAnseriformes

FamiliaAnatidae

GenulSpatula

SpeciaSpatula clypeata

Este o specie cu un areal mare, cuibarind in Europa, Asia si America de Nord. Majoritatea populatiei europene ierneaza in sudul Europei, Asia mici si Nordul Africii. In Romania cuibareste relativ localizat, in special in Dobrogea, Muntenia, Oltenia, Moldova si Banat. Poate fi intalnita tot anul, iarna fiind inregistrate efectivele cele mai mici. Zonele principale de iernare se afla la sud de Romania. Din punct de vedere cantitativ, efectivele cele mai numeroase sunt inregistrate in perioadele de migratie.

Pentru cuibarit prefera zonele umede, in special de mica adancime, lacurile eutrofe cu vegetatie submergenta, inconjurate de portiuni mari de vegetatie palustra emergenta (stuf, papura, etc.). In afara perioadei de cuibarit poate fi intalnita practic in orice zona umeda, in general cu ape de adancime mica. In Romania - in pasaj si iarna, efectivele cele mai numeroase sunt inregistrate in general pe lacurile slab salmastre. Poate fi intalnita de asemenea in elestee, lagune, orezarii, lacuri artificiale etc.

Populatia cuibaritoare din Europa este estimata la 170.000 -210.000 de perechi, trendul populational fiind necunoscut. Efectivul speciei este in crestere in mai multe tari, precum Polonia, Cehia, Austria, Ungaria, Romania etc.

Este o specie migratoare, care apare in locurile de cuibarit incepand din luna martie. in Romania, este o specie care poate fi intalnita tot timpul anului, efectivele maxime fiind inregistrate in perioadele de pasaj, iar cele minime iarna. Perioada de cuibarit se inregistreaza in general intre mijlocul lunii aprilie (cand inca in tara noastra pot fi inregistrate si efective aflate in migratie care cuibaresc in nordul continentului) si iunie. Cuibul este instalat, in general, in apropierea apei, in pasuni umede cu iarba inalta, mai rar in papuris. Ponta cuprinde in general intre 9 si 11 oua, iar perioada de incubatie are intre 21 si 25 de zile. Femela cloceste ouale si ingrijeste puii. Pui sunt nidifugi. Specie omnivora, hrana este formata din insecte acvatice, crustacee mici, seminte si resturi de plante. Hrana este procurata de la suprafata apei cu ajutorul ciocului care este specializat in filtrarea apei. Specie diurna.