Piciorong

OrdinulCharadriiformes

FamiliaRecurvirostridae

GenulHimantopus

SpeciaHimantopus himantopus

Piciorongul este o specie caracteristică zonelor cu ape puţin adânci, apelor interioare şi coastelor marine. Lungimea corpului este de 33-36 cm şi are o greutate medie de 180 g. Anvergura aripilor este de circa 75 cm. Proporţional cu talia, este specia cu cele mai lungi picioare dintre păsările prezente la noi. Adulţii au înfăţişare similară, masculul având mai mult negru pe cap. Este o pasăre elegantă, cu picioarele lungi şi roşii, iar penanjul este alb cu negru. Se hrăneşte cu insecte, moluşte, crustacei, păianjeni, peşti mici şi seminţe.

Numele de gen şi cel de specie provine din cuvintele greceşti ymantos – coardă şi pous – picior, cu referire la picioarele lungi ale păsării.

Este o specie prezentă pe cea mai mare parte a continentului european cu excepţia zonelor nordice. Este o specie monogamă, sociabilă, ce se deplasează de obicei în stoluri şi cuibăreşte în colonii mici, în care cuiburile sunt aşezate pe sol şi căptuşite superficial cu vegetaţie. Iernează în Africa. Longevitate cunoscută de şase ani şi şapte luni.

Populaţia europeană a speciei este relativ mică, cuprinsă între 37000-64000 de perechi. S-a menţinut stabilă în perioada 1970-1990 şi deşi a înregistrat un declin în unele ţări (Turcia) în perioada 1990-2000, în alte ţari a crescut în aceeaşi perioadă (Spania), astfel că populaţia a rămas stabilă pe ansamblu. În România, populaţia estimată este de 400-600 de perechi. Cele mai mari efective sunt prezente în Spania, Turcia şi Rusia.

Sosesc din cartierele de iernare în aprilie. Femela depune în mod obişnuit 3-4 ouă în luna mai şi începutul lunii iunie, având dimensiunea de 43,3 x 29,4 mm. Incubaţia durează 25-26 de zile şi este asigurată de ambii parteneri. La scurt timp după eclozare puii părăsesc cuibul, însă continuă să fie hrăniţi de părinţi. Devin zburători la 28-32 de zile.

Degradarea şi distrugerea habitatelor, deranjul produs de activitatea turistică, urbanizarea sunt principalele pericole ce afectează specia. Păstrarea habitatelor necesare speciei şi reducerea deranjului în zonele de cuibărit sunt prioritare pentru conservare.