Cufundar polar

OrdinulGaviiformes

FamiliaGaviidae

GenulGavia

SpeciaGavia arctica

Cu o talie intermediară între cufundarul mic şi cufundarul mare, poate fi confundată cu ambele specii. Este o specie acvatică şi migratoare. Adulţii au lungimea corpului cuprinsă între 63-75 cm şi o greutate de ce variază între 2000-3400 g. Deschiderea aripilor este cuprinsă între 100-127 cm. Adulţii au înfăţişare similară. Comparativ cu una din speciile comune la noi, depăşeşte ca dimensiune corcodelul mare. Se hrăneşte cu peşte, nevertebrate acvatice şi vegetaţie acvatică scufundându-se până la adâncimi de 30 m şi pentru o perioadă de timp de până la două minute.

Numele de gen provine din cuvântul latin gavia – pasăre de mare, folosit pentru toate păsările de mare scufundătoare. Numele de specie derivă din cuvântul latin arctica – arctic, cu referire la zona de cuibărit.

Cuibăreşte solitar în zona arctică a Eurasiei pe lacuri interioare şi golfuri marine, acolo unde nu se manifestă fluxul şi refluxul. Părăseşte locurile de cuibărit în septembrie, octombrie şi revine în aprilie, mai. Iernează în zona Mării Baltice şi în centrul şi sudul Europei. Îşi schimbă penajul (năpârleşte) în februarie, martie. Este o specie tăcută în zbor şi în timpul iernii (cu excepţia perioadei de cuibărit). Longevitatea maximă cunoscută este de 27 de ani şi 10 luni.

Populaţia europeană este relativ mică (mai puţin de 92000 perechi) şi a manifestat un declin accentuat în perioada cuprinsă între 1970-1990. Deşi în Suedia şi Finlanda specia a fost stabilă sau a crescut numeric, între 1990-2000 în Rusia, unde populaţia este cea mai numeroasă, şi în Norvegia a continuat să scadă. În România apare iarna în număr redus.

Este o specie monogamă la care ritualul de împerechere se manifestă în special la perechile nou formate. Cuibul plasat la marginea apei este alcătuit din pământ căptuşit cu vegetaţie. Este construit în principal de către mascul, dar acesta poate fi asistat uneori de către femelă. Ouăle au dimensiuni de 83 x 53 mm, de culoare măslinie cu pete negre, în număr de 1-3, cu o greutate medie de 122 g, şi sunt incubate de ambii părinţi pe o perioadă de 29 de zile. După eclozare, primele zile puii le petrec în cuib, după care în primele săptămâni stau pe spatele părinţilor atunci când aceştia se deplasează pe luciul de apă. Devin zburători după 60-65 de zile.

Părăseşte uşor cuibul în caz de deranj. Fiind o specie ce petrece luni de zile fără a reveni pe uscat este sensibilă la poluarea apei, în special cu produse petroliere. Plasele monofilament determină creşterea mortalităţii la această specie.