Foto: Razvan Zinica

FamiliaCorvidae

GenulPica

SpeciaPica pica

Coțofana este o specie de corvidă a cărei răspândire se întinde pe tot continentul european, precum și pe regiunea centrală, estică și vestică a Asiei. Există mai multe subspecii ale coțofanei pe cele două continente, în Europa fiind prezentă cu precădere ssp. pica, arealul ei de distribuție întinzându-se pe toată suprafața continentului, exceptând Pen. Iberică și regiunea nordică. Coțofana nu este o specie preferențială, adaptându-se cu ușurință oricărui tip de habitat, ajungând și la altitudini de 1.500 m. Specia poate fi observată cu ușurință în habitate antropice de toate tipurile, fiind întâlnită atât în aglomerările urbane, cât și în zonele rurale, ocupând de asemenea teritorii și în habitatele agricole. Masculul și femela nu se diferențiază, capul, spatele, partea inferioară a târtiței și pieptul fiind negre, abdomenul și partea superioară a aripii de culoare albă, iar aripile și coada cu pene de culoare albastru-verzui metalizat. Penele cozii sunt foarte lungi, având aproape aceeași lungime ca și restul corpului, partea de deasupra a târtiței fiind de culoare maronie. În zbor, penele din vârfurile aripilor sunt de culoare albă. Lungimea corpului este de 45-60 cm, iar anvergura aripilor este de 56-61 cm, cu o masă corporală de 145-210 g. Longevitatea maximă atinsă în sălbăticie este de 15-16 ani, iar în captivitate poate ajunge și la 20 de ani.

Atât în Europa, cât și în celelalte zone de distribuție, specia este sedentară, rămânând în teritoriile de cuibărit pe tot parcursul anului. Perioada de cuibărit se desfășoară între lunile aprilie-iunie, perechile monogame formându-se în luna martie și rămânând adesea împreună timp de mai multe sezoane, ocupând același teritoriu. Cuibul este de formă globuloasă spre deosebire de al altor specii de corvide, prezentând un acoperiș alcătuit în principal din resturi vegetale și crenguțe uscate ca și restul cuibului. Ouăle sunt depuse în interiorul cuibului, care prezintă două ieșiri pe unde pot intra adulții. Este amplasat de regulă în coronamentul copacilor de talie mică sau în arbuști, la aproximativ 3-4 m de la sol. Ambii parteneri se îngrijesc de pui. Coțofenele se numără printre cele mai inteligente specii de păsări, având un comportament social foarte pronunțat. De obicei se adună în grupuri de până la 10 indivizi pentru a căuta hrană ce constă din resturi alimentare, stârvuri ale altor animale, uneori chiar capturând mamifere mici, alte păsărele mai mici, reptile și amfibieni. De asemenea, consumă și cereale, fructe și alte resturi vegetale. Este o specie adaptabilă oricărui tip de habitat, fiind observată și în zonele urbane aglomerate, cât timp aici se găsesc copaci sau vegetație arbustivă pe care poate să ... mai multe

Populația europeană este foarte mare, însumând între 7.500.000 – 19.000.000 de perechi cuibăritoare, fiind în creștere în perioada 1970-1990. Populația europeană a crescut în perioada 1990-2000 în unele țări, dar a suferit scăderi în Rusia și Franța, astfel populația fiind în scădere per total. În România efectivele speciei numără aproximativ 624.000-780.000 de perechi cuibăritoare.

Femelele depun 5-6 ouă în luna aprilie, incubația fiind de 21-22 zile, fiind efectuată numai de femelă, în timp ce masculul asigură hrana. Puii sunt hrăniți de ambii părinți până la vârsta de 5-10 zile, aceștia deschizând ochii la 7-8 zile de la eclozare. Dezvoltă penajul de juvenili după alte 10 zile, părăsind cuibul la 27-28 de zile de la eclozare, dar fiind hrăniți de părinți pentru încă 2-3 săptămâni. Perechile au o singură pontă pe an.

În prezent specia nu este afectată de nici o activitate umană, adaptându-se foarte bine la orice schimbare de habitat survenită în urma activităților antropice din afara zonelor urbane.